Zalomené, ulomené, stržené šrouby.

Někdy se stane, že povolit šroubek v modelu prostě nejde, může se strhnout závit, šroubek se může ulomit při dotahování nebo se strhnou vnitřní hrany v imbusu. U modelů vrtulníků je množství spojů a tento problém nastal mnohokrát. Nejvíce se to děje u imbusových šroubů. které mají pouze půlkulatou, nízkou hlavu s malým imbusovým otvorem. Většinou je příčinou používání lepidel, na upevnění spojů Loctite apod. V každém případě je vhodné na imbus šrouby používat kvalitní nástroje, které mají broušené šestihranné konce. Levné, válcované a tažené imbusklíče je lepší nepoužívat, hrany v imbusech se rychle opotřebují. Když už se ale stane, že imbus povolit nejde, je potřeba to nějak vyřešit. Jedna možnost je spoj nahřát, vhodná je pájka s hrotem, upraveným tak, aby pasoval do vnitřku imbusu, ten se nechá nějakou dobu pájkou ohřívat, Loctite většinou povolí a za pomocí kvalitního šroubováku lze šroub povolit. Když už je ale vnitřek abusu tak omletý, že se v něm šroubovák protáčí, musí se na hlavě imbusu vypilovat drážka a povolit šroub za pomocí klasického šroubováku. Někdy ale ke šroubu není přístup nebo je zalomený uvnitř. Poslední možností, jak šetrně vyndat zalomený kus šroubu, je použít laserové svařování. Stalo se mě, že se zalomil šroub přímo v motorovém loži z kovu tak, že jediná možnost by byla odvrtání zalomeného šroubu, to je ale vzhledem k tomu, že imbus šrouby bývají velmi tvrdé a lože duralové, téměř nemožné. Za pomocí Laseru je to záležitost chvilky. Do kousku plechu se vyvrtá otvor se stejným průměrem, jako zalomený šroubek a plech se za pomocí laseru ke šroubku přivaří, tím se i ohřeje pouze šroub a potom ho lze krásně vytočit ven. Laser má výhodu v tom, že bodově zahřeje pouze to místo, které se přivaří. Laserem lze prakticky přivařit i na místa, které jsou spojena s díly z plastu apod. Pokud se vám něco podobného stane a nebudete schopni si s tím poradit, můžeme vám za pomocí Laseru problém odstranit.