RC vrtulníky od A do Z

laminátové listylaminátové listyRotorové listy vyrábějí se kompozitové a celodřevěné v kombinaci s balsou (dřeva), ty jsou součástí většiny modelů vrtulníků (Raptor 50 Titan, Minititan E325, Raptor 60,ap.) určených i pro začátečníky. Tyto vrtulové listy nejsou určené pro tvrdší akrobacii a musí se u nich dodržet maximální, předepsaná výše otáček. Jejich výhodou je nižší cena ale i to, že při havárii neponičí vrtulník tak, jako listy kompozitové. Dřevobalsové listy jsou potažené fólií, která zabraňuje poškození vlivem paliva a oleje, u menších elektrických vrtulníků tvoří fólie samotný povrch listů, protože tyto listy jsou často odlehčované (mají v sobě otvory). Pokud se fólie poškodí, je potřeba ji zalepit sekundovým lepidlem nebo přelepit isolepou, většinou dochází k poškození na koncích vrtulových listů, potom je možné list oblepit isolepou před tímto koncem dokola a z konce listu fólii zcela oddělit, to samé je ale potřeba udělat i na druhém rotorovém listu. Po takové úpravě je potřeba listy vyvážit. Listy nosného rotoru, by již z výroby měly být vyvážené. Každý, kdo se chce vrtulníkům věnovat, by však měl vědět, jak se vrtulové listy vyvažují. Vyvažování listů se provádí tak, že se nejprve najde težiště každého listu a to tak, že se list položí napříč na planžetu nože a najde se místo, kde se list nepřevažuje na žádnou stranu. Takové místo se nazývá těžištěm listu. Toto místo se označí. Dobře spárované listy by měli mít tento bod naprosto stejný, pokud tomu tak není, upraví se jeden z listů tak, aby bylo těžiště obou listů stejné. Vyvážení se může udělat pomocí pásky, která se nalepí na jeden z konců listu, který vyvažujeme vůči druhému. Páska může být elektrikářská, nebo jí podobná a obtočí se kolem listu tolikrát, než dojde k vyvážení. Pokud mají oba listy shodný bod těžiště, přistoupíme k vzájemnému vyvážení. Listy spojíme šroubem a matkou tak, aby listy vytvořily jednu velkou vrtuli. Taková vrtule se při uchopení ve středu nesmí nikam převažovat, pokud tomu tak je, vyvážíme je zase páskou ale pouze na místo, které jsme si označili jako těžiště listu.
Kompozitové listy jsou již z výroby zpárované a nemusí se vyvažovat. Výrobců a dovozců je mnoho. Tyto listy jsou dražší než "dřeva" ale snesou vyšší otášky a může se s nima provádět i tvrdší akrobacie. Vyrábějí se různe typy listů různých profilů s různým umístěním těžište podle stylu létání a účelu, na který jsou listy určené. Také složení listů je odlišné. Celokompozitové, z části nebo plně laminátové. některé listy jsou duté, některé mají různé výplně zvyšující jejich penost a tuhost.Listy bývají většinou bílé a to proto aby se nekroutili vlivem dopadajícich sluněčních paprsků. Proto se listy při převozu nebo stání na letišti zakrývají do různých návleků, které sluneční záření odrážejí.

Ocasní vrtulové listy se většinou dodávají přímo ve stavebnicích a jsou většinou plastové. Časem je dobré je nahradit kompozitovými, které jsou pevnější a lehčí. Když u Raptora 50 vyměníte původní plastovou ocasní vrtulku za kompozitovou 95mm, pocítíte rozdíl ale smysl to má až ve chvíli, kdy zažnete létat akrobacii.

Gyroskopy , gyra jsou zařízení, které eliminují efekt, který otáčí vrtulníky kolem své svislé osy. Pokud nená vrtulník dva protiběžné rotory, řídí se otáčení vrtulníku kolem svislé osy osasní vrtulkou. Při různých otáčkách a zatížení nosného rotoru se vrtulník má snahu otáčet vůči své svislé ose. Tento negativní efekt hlídá gyro. Jedná se o zařízení, které je vloženo mezi servo zadní vrtulky a přijímač. Dříve se místo použití gyra nastavoval tzv. "revomix", což je zjednodušeně pouze mixér, který mění výchýlení ocasního rotoru v závislosti na dráze plynu. Dnes se tímto systémem už nemusíte zabývat, protože je používání gyroskopických zařízení ve všech modelech RC vrtulníků téměř naprosto samozřejmé.

Red LineRed LineMotory pro modely vrtulníků jsou trochu odlišné, proti motorům, které používají modely letadel. Více jsou podobné motorům, které jsou v modelech aut. Motory ve vrtulnících jsou konstruované jinak, protože k jejich ochlazování dochází jednak proudem vzduchu, který vytváří ventilátor umístěný nad motorem ale k ochlazování dochází také množstvím paliva, které motorem prochází. Motory nesmí překročit určitou teplotu aby se nepřehřívaly, to vyžaduje dobré nastavení motoru v závislosti na výkonu, otáčkách motoru a nastavením rotoru s úhlem náběhu rotorových listů ale i použitím vhodného poměru paliva, oleje a nitrometanu. Motory vrtulníků jsou také většinou opatřeny pístním kroužkem a tak jejich životnost může být při správném provozu i několikaletá.

Heli palivoHeli palivoPalivo pro modely spalovacích vrtulníků je už dnespoužíváno většinou pouze palivo se syntetickým olejem. Oleje na bázi ricínu se v modelech vrtulníků nepoužívají. Ricínový olej totiž značně karbonuje a zachává vetšinou těžko odstranitelné nečistoty. Další složkou, která se do paliva pro vrtulníky přidává je nitromethan (Nitro), v poměru od 5 do 30% na 1/l. Nitro na sebe váže methanol (Metyl), čímž se do válce motoru dostane více tekutiny a motor se lépe ochladí. Teplota motoru se potom hlídá za pomocí bezdotykových teploměrů bezprostředně po přistání. Ještě přesnější jsou teploměry palubní (např. od fa. Robbe), které mají čidlo snímání teploty umístěné přímo na hlavě motoru a umí zaznamenávat i nejvyšší teplotu, která byla dosažena spolu se současnou, právě aktuální teplotou. Pro začátečníky platí i zcela jednoduchá zkouška teploty motoru bez teploměru, kdy stačí bezprostředně po přistání naslinit prst a přiložit jej na hlavu motoru, slina na prstu by neměla zasyčet, pokud tomu tak je, znamená to, že se motor přehřívá, protože je jeho teplota vyšší než 100st.C. V každém případě by jste měli mít motor nastavený od někoho zkuženého a tak by jste se případnému laborování měli předem vyhnout. Existují také vrtulníky, které létají s motory na bezolovnatý benzín, motory jsou podobné motorům v řetězových pilách nebo sekačkách na trávu. Tyto motory mají mnohem nižší spotřebu paliva a levnější provoz, tolik nekouří ale mají nižší výkon a větší hmotnost. Používají se více v maketách velkých modelů vrtulníků.