Milan Nešpor

Proč pořídit a létat s RC helikoptérou???????

to jsem játo jsem jáJiž od malička jsem tíhnul k modelářským aktivitám, zejména k letadlům. Více jsem se tomu začal věnovat po delší pauze cca před 3 lety. Stále něco zdokonaloval, kupoval a prodával- to vždy když už jsem se s daným modelem přiblížil k jeho hranici možností (mimochodem byl jsem vlastníkem modelů zejména RCM Pelikán- Bellanca Decathlon, Super Air, Giles 202 a nakonec Sea Bee vše na 7,5 ccm ASP). Poté jsem volil i kategorii elektro větroňů…
Sešel jsem se s kolegou s AK Liberec, jejímž jsem i já členem, a zjistil, že on má na skříni starší verzi Raptora 30 V.1 a nechce s ním létat, protože dříve měl zkušenost ze starší mechanikou Schlutter, kdy bez jakýchkoliv znalostí, zkušeností a výcviku hned přistoupil k letu po obloze… Výsledkem byl cca 10 s let s tvrdým přistáním a totální likvidací modelu.
O helikoptéry jsem se začal proto více zajímat, slídil na Internetu, hledal odkazy, zajímavosti, co nakoupit a jak vlastně vůbec začít…
Mezitím jsem si od kamaráda z Jablonce n/N pořídil můj první vrtulník Ikarus ECO 8 (elektro), kterým jsem postupoval dle rad a instrukcí zkušených pilotů (Víta Klabačky apod.).
S modelem jsem se naučil viset a trochu „poskakovat“. Vzhledem na váhu baterií, nízký výkon a dobu letu cca 5 min jsem se rozhodl o koupi stejného modelu, jako měl kolega, a to v té době již vylepšenou verzi Raptor 30 V.2 ARF vč. motoru TT 39-H Pro, serv, gyroskopu. Dle instrukcí a porady s kolegy modeláři jsme vše seřídily a uvedly do chodu. Je třeba přiznat, že první nastavení není vůbec nic jednoduchého a všude se radí, aby každý začátečník si vždy vyhledal odbornou pomoc zkušeného heli-pilota. Tato možnost u nás v Liberci a okolí nebyla, a proto jsme si museli poradit sami za pomoci Internetu a spousty stráveného času….
Velice důkladně jsem postupoval při vlastní stavbě modelu, jeho nastavení táhel mechaniky pro začátečníka, osazení serv, gyroskopu, baterií, vypínače, indikátoru stavu baterií atd…můj Raptor 50 V2můj Raptor 50 V2
To vše je velice dobře již v návodu stavebnice uvedeno.
Hrubé seřízení a naprogramování přiřazení kanálů ve vysílači- plyn, kolektiv, klopení, klonění, ocasní vrtulka. Dále nastavení výchylek a citlivosti gyroskopu a hlavně instalace tréninkového kříže na podvozek…

Následoval záběh motoru a přitom zjištění docela velkého respektu vůči modelu při prvním roztočení rotoru- byl to fičááák!!! Následovaly první nádrže na záběh modelu s palivem Proxim 80:20 s prvními poskoky a stále dalším laděním výchylek, motoru…
Po cca třech nádržích a snahách o vis jsme přešli na palivo Tornádo s 10% Nitra. Důvod byl jednoduchý. I když nemám peněz na vyhazování a do této chvíle jsem si myslel, že se bez něj obejdu, musel jsem přiznat i jako řada jiných, že je nutný. Za prvé v kombinaci s tímto palivem s obsahem vysoce kvalitního syntetického a ricinového oleje zajistil velmi plynulý chod motoru ve všech režimech, velmi dobré přechody otáček, ale hlavně vzhledem na použití originálního expanzního výfuku i dostatečné chlazení motoru.

U helikoptéry bohužel nefunguje chlazení jako u letadla náporem vzduchu od vrtule, nýbrž nad motorem se dmýchá ventilátorem vzduch- ochlazení je tím výrazně omezeno, a proto musí být motor ochlazován větším přísunem paliva. Spálit za stejnou jednotku času více paliva a přitom navíc získat i výše uvedené vlastnosti dokáže právě příměs Nitromethanu v poměru cca 5-10%. Při vyšších koncentracích až 30% (3D akrobatické létání…)dochází k výraznému zvýšení výkonu motoru, ale tím i jeho opotřebení.

Opět bylo nutno seřizovat motor na nové palivo a hlavně nastavit správně tzv. křivku kolektivu a plynu, to znamená nastavit ke zvyšujícímu se úhlu náběhu rotorových listů také odpovídající přidávání otáček motoru ( k tomuto je zapotřebí počítačová RC souprava- např. Futaba FC 16 a vyšší, či postačuje Hitec Optic 6 či vyšší verze Elipse 7, Graupner MC 20 a vyšší apod.

První poletování po zdárné výuce visu jsem prováděl na letišti stále ještě s tr. Křížem, model ocasem k sobě a mírným uvedení do dopředného letu, zastavení a zpětné přiblížení k sobě. Dále následovaly lety kolem sebe, první osmička, která byla po vylétání cca 10 L paliva. Další postup byl vzhledem na hecování se s kolegou docela rychlé. Po zdokonalení letu po obloze následoval první looping, výkrut, dále výkruty a přemety na místě…
Samozřejmě, jako každý, jsem měl menší havárie, např. při vysazení motoru- odneslo to pár dílů na rotorové hlavě, dřevěné listy a ocasní trubka…

To vše se mi podařilo naučit cca v průběhu jednoho roku. Musím však říci, že při důsledném dodržování všech zásad a postupů a hlavně nepřeskakování výuky visu hned na létání- začátek konce!!!- se moje začátky obešly bez výraznějších finančních investic…
Kdybych začínal s létáním nyní, určitě bych pořídil pro nácvik a pochopení řízení nejprve RC simulátor, kde bych zjistil, zda na to vůbec mám, zda mne to baví. Dál bych vzhledem na stále se rozšiřující kádr zkušených pilotů navštívil nějakou jejich „školu létání“, kde bych se seznámil se základy létání, co pořídit na začátek a případné absolvování prvních hodin výuky visu. Finanční prostředky do tohoto prvního kroku vynaložené se velice rychle vrátí a vyplatí…

Další létání v každém, kdo tomuto druhu zábavy podlehne, vyvolává stále jakousi zdravou závislost plnou napětí, krásy z létání a stále důvodů se zlepšovat.
Prostě je to krása. Kdo zkusil, nechce jinak…..

Tak proč to nezkusit?????

T Rex 600 NitroT Rex 600 NitroA jak je vybaven můj současný vrtulník T Rex 600 Nitro Pro:
Na klonění, klopení a kolektiv jsem osadil digitální serva ACE TT 1015
Gyro GY401 s digitálním servem S9254
Motor OS Max 50 H Hyper
Výfuk Hatori 522
Servo plynu Futaba digi S 3152
Přijímač Futaba R149 DP PCM 1024
Listy hl. rotoru BBT CFK 600 mm 3D Maniac, vrtulky orig. Align CFK
Baterie LiPo 1700 mah+ Jeti bec+ regulace napětí na 5V na vrtulku Night Fly

A jak je vybaven můj současný vrtulník T Rex 450 SE V2:
Na klonění, klopení a kolektiv jsem osadil digitální serva Power HD 1810
Gyro GY401 s digitálním servem Power HD 1810
Motor orig. Align 430 XL+ pastorek 15z
Regulátor orig. Align 35X 35A
Pohonné baterie Himodel 3S 2200 mah 22C
Přijímač Futaba R146 IP PCM 35 Mhz
Listy hl. rotoru Align CFK 325 mm, vrtulky orig. Align plast
Baterie LiPo 1700 mah+ Jeti bec+ regulace napětí na 5V na vrtulku Night Fly

A jak je vybaven můj současný vrtulník UNI 500 (TELINK):
- viz příště…

Napsal a u toho se pěkně zapotil

Milan Nešpor
LMK Liberec

P.S. Výše uvedené povídání berte, prosím, jako silně amatérský popis začátků mého létání.
Stále se totiž považuji za začátečníka a odborné heli výrazy se mi teprve začínají zarývat do paměti…
.

tak to je úlovek !tak to je úlovek !