MaxBec

Max Bec od firmy Jeti model
„MAX BEC je výrobek zajišťující napájení přijímače a serv modelu. Jedná se o lineární stabilizátor s nastavitelným výstupním napětím od 5 do 6V. Toto nastavení se provádí pomocí zkratovací propojky (Jumperu), a to ve čtyřech krocích.“
Dnes je možné létat s modely a napájení palubního aparátu lze napájet dvěma články Li-pol a elektronickou součástkou, která stabilizuje napětí a proud, který je dodáván do palubní sítě. Tuto součástku jsem vyzkoušel i pro modely vrtulníků. Létal jsem s ní jak ve vrtulníku Raptor 50 tak ve vrtulníku R90. MaxBec má některé výhody ale také dost závažné nedostatky. K výhodám patří nabíjecí kabel, tak že není potřeba baterii při nabíjení odpojovat. Další výhodou jsou dva výstupy, které napájí elektronickou palubní síť. Max Bec je opatřen miniaturním vypínačem, který je podle popisu výrobce tzv.. bezpečný, což znamená, že při jeho poškození zůstává funkce Bec nepřerušena. MaxBec je opatřen jednou červenou a třemi vysoce svítivými, zelenými diodami, které by měly ukazovat stav nabití baterie. To se bohužel ukázalo, jako zcela nevyhovující. Když jsme Max Bec poprvé testovali, čekal jsem, až jedna z diod zhasne aby bylo vidět visuelně pokles napětí na baterii. To ale nějak nefunguje. Startoval jsem tak, že svítily všechny tři zeleně a po dvou minutách letu jsem zjistil, že nereaguje gyro a zadní vrtulka, nechal jsem tedy vrtulník chvilku padat a ihned přistál. To se naštěstí podařilo. Zjistil jsem, že nesvítí ani jedna z diod, pouze červená, oznamující vybitý akumulátor pod kritickou hranici. Několikrát jsem potom testoval vybití již na zemi a zjistil jsem, že diody svítí stále jako při plném nabití ale potom zhasne jedna a asi po minutě provozu zhasnou všechny. Nelze tedy v žádném případě spoléhat na to, že jedna z diod zhasne. Létám proto tak, že mám odzkoušeno, že po nabytí vylétám maximálně 5 letů po 8mi minutách a potom kontroluji, kolik nabiji do baterie do úplného nabytí. Cca je jeden let asi 150-180Mah. Co napsat závěrem, Max Bec lze do vrtulníku použít ovšem za předpokladu, že se nebudete spoléhat na kontrolu podle diod na MaxBecu. To může být ale velmi nepříjemné, protože se pokles napětí např. v zimním období, kdy je pokles napájení rychlejší, bude jen těžko kontrolovat. Jednou cestou je testování baterie na nabíjecím konektoru testerem se zátěží (např. Heli Master od fa. Bantam ap. ) ale tady potom MaxBec trochu ztrácí smysl. Na našem trhu zatím moc podobných zařízení není a tak si musíme na něco „lepšího“ ještě počkat.
Pokud máte zkušenosti s MaxBecem, rádi zde váš příspěvek zveřejníme, pošlete ho na dan.pek@cmail.cz