Marek Fryš

Jak se mi narodila Veverka - aneb pravdivá story o stavbě maketového trupu Ecureuil od výrobce fy. Thunder Tiger.

Po měsících čekání se konečně na trhu s modely objevil nový maketový trup pro vrtulníky Raptor třídy 50. Stavba vrtulníku mě byla umožněna díky majiteli firmy RCM –Pelikán a v neposlední řadě díky tolerantnosti mé manželky a 3 měsíční dcerky.

s podvěsems podvěsem

První dojem po otevření kartonového obalu byl impozantní. Krásně barevně vyvedený laminátový trup s metalickým lakem, přesně prořezanými otvory pro zasklení , výlisky zasklení z kouřového lexanu , množství maketových dílů a jednoduchý a srozumitelný návod s fotografiemi pracovního postupu.
Prostudování návodu a začátek práce byl dílem okamžiku.

Práce na modelu si v ničem nezadala s prvním dojmem. Části trupu velice dobře sedí , pouze na některých místech je třeba při dopasování oken trochu přibrousit připravené otvory. Montáž zasklení za pomoci šroubů je velice příjemná, oproti jiným modelům kde se okna zalepují.
Na trupu jsou naznačena místa pro vyříznutí a umístění zadní vodorovné stabilizační plochy a pro umístění maketových výfuků. Upevnění VOP doporučuje výrobce epoxidem, avšak z praktického hlediska jsem zvolil jinou metodu/ plastový šroub, samolepku atd. / pokud zalepíte VOP zamezíte si pozdějšímu vyjmutí mechaniky a případným opravám.
Jediná věc, na kterou zřejmě výrobce nepomyslel je přístup pro startér. Tento je třeba také vyfrézovat , nebo vyříznou.

Umístění maketových doplňků, osvětlení a další nutnosti jsou ponechány na kreativitě každého modeláře. Níže jsem si dovolil popsat moje řešení a použité doplňky.
1. tankovací ventil - MP Jet - je pouze třeba použít těsnění pro vymezení závitu. Trup je příliš tenký
2. žhavení motoru – koncovka „cinch“ v kombinaci s krokodýlkem na svíčku. / umítění na pevné části trupu vpravo/
3. nabíjení – koncovka „cinch“ - umístění symetricky se žhavící koncovkou na levé straně trupu
4. osvětlení – fy. Night Fly – 3x blikající dioda , 2 poziční světla , 1 krát hledáček / dodává se pro montáž do trupu – s touto alternativou jsem se nesmířil a rozhodl se vytvořit pohyblivé pátrací světlo. Po chvilce přemýšlení jsem zvolil k výrobě krabičku od kinofilmu po jejímž zkrácení proříznutí víčka a osazení průchodkou pro kabel vznikl reálný světlomet. Za pomoci tvarovaného plechu s povrchovou úpravou ze smršťovačky se mi podařilo spojit světlomet se servem Futaba S 3114a provozuschopný hledáček byl na světě. /

Pro instalaci do trupu jsem použil svůj stávající vrtulník Raptor Titan 50 v následující konfiguraci:
1. Mechanika - Raptor Titan 50
2. Motor - OS Max 50 Hyper / výfuk jsem musel použít TT PRO přesto, že jsem měl nachystán MP5 – je příliš velký do trupu / .
3. Palivo Powermaster 15% nitra
4. RC souprava JR PCM9XII
5. Přijímač – SMC -19 DS 35
6. Serva - TT – DS 1313 4x , F-S9254 1x
7. Gyro - GY-401
8. Listy hlavního rotoru RCM Pelikán – Carbon
9. Listy vyrovnávacího rotoru RCM Pelikán - Carbon
Postup dle obrázkové dokumentace návodu zvládne i středně zdatný modelář. Trocha problému vzniká při opětovné instalaci domku vyrovnávacího rotoru. Je třeba pro dotažení šroubů vyvrtat otvor cca 3 mm silný pro průchod imbusového klíče /viz foto/.
Výrobce doporučuje umístit baterie do přední části odnímatelného skeletu. Toto řešení mne upřímně řečeno příliš nenadchlo. Každé tvrdší přistání by mohlo mít za následek poškození trupu a tudíž jsem přistoupil k tvorbě nosné desky spojené s mechanikou, na které jsou umístěny všechny prvky elektroniky / přijímač, baterie, centrála osvětlení /

Zálet vrtulníku jsem provedl za výrazné asistence D.Péka na jeho domovském letišti v podvečerních podmínkách./ viz foto / podvečerní záletpodvečerní zálet

Stavba a instalace celého vrtulníku mě zabrala cca 30 hodin práce včetně vymýšlení světlometu a dalších drobností a záletu. Domnívám se, že stavba této polomakety bude radostnou událostí pro každého kdo se pro ni
rozhodne a na trhu s polomaketami vrtulníků Raptor třídy 50 bude vítaným zpestřením. Vrtulník byl představen na nedávné výstavě Model Hobby 2007.

Pro RC-zone - Marek Fryš - Špindlerův Mlýn