Helicommand 3A

Autopilot Helicommand 3A od firmy Robbe, pilot Dan Pék
Všeobecně platí, že modely vrtulníků nelze ustálit tak, aby zůstaly stát na místě bez řízení. Je to však možné s pomocí auto pilotního zařízení. Za tímto účelem jsme odzkoušeli HeliCommand od firmy Robbe. Skládá se z hlavní jednotky, ve které jsou umístěná gyra a optický senzor a mezi kusu na propojení serv do jednotky. Jako součást HeliCommandu jsme doobjednali i CD s programovacím softwarem a kabelem na propojení do PC. To se ukázalo jako velmi účelné, protože to velmi usnadní a zpřehlední samotné programování zařízení. Podle návodu se má jednotka přidělat na ocasní trubku vrtulníku za pomocí přiloženého držáčku. Jednotku je také možné přidělat na jiné místo ve vrtulníku. Pokud chceme aby byl vrtulník stabilizován i nad zemí, musíme jednotku umístit tak, aby mělo optické čidlo dobrý výhled směrem dolů. Po instalaci jednotky a potřebného propojení serv se jednotka začne programovat. Do této jednotky lze zapojit i ocasní servo vrtulky a tak není potřeba do vrtulníku instalovat žádné gyro. Pokud chcete použít gyro, které již ve vrtulníku máte, jednoduše tuto funkci nebudete zapojovat. S pomocí nainstalovaného programu a propojení jednotky s PC je vše naprosto přehledné. PC si jednotku sám najde a vypíše v jakém stavu nastavení je. Nejdříve se musí naprogramovat systém řízení cykliky. V našem případě to byl Raptor 50 Titan. Tedy H1, ovládání kolektivu jedním servem. Dále se programují další funkce, které jsou v počítači přehledně vidět. Programuje se také umístění samotné jednotky, jestli je umístěna na vrtulníku vpravo, vlevo, vzadu nebo vpředu. Na vysílači je potřeba jeden vypínač, kterým se dá jednotka dotrimovat a jeden třípolohový spínač nebo tahový ovladač. Tím se potom určuje, tak, jako například u gyra, jak má být jednotka citlivá a podle strany tahového ovladače se také určuje, v jakém režimu má jednotka pracovat. Režimy jsou dva, jeden udržuje pouze horizontální polohu vrtulníku, druhý režim aktivuje i optické čidlo a udržuje horizontální i vertikální polohu vrtulníku, tento režim ale pracuje pouze do 2m nad zemí a udrží vrtulník stabilizovaný ve výšce, v které se zastaví. Tento režim by se neměl požívat při létání ve větší výšce než 2m. Celý systém se snaží stále vrtulník rovnat podél obou horizontálních os klopení i klonění. Čím více jsou vychýleny knyply vysílače, tím více se jednotka snaží vrtulník rovnat. Citlivost lze ale upravovat snižováním zisku na tahovém ovladači. Na začátku je potřeba tuto citlivost vyzkoušet, protože příliš velká citlivost jednotky vrtulník totálně destabilizuje. Helicommand 3AHelicommand 3AHelicommand 3AHelicommand 3A
Pokud ale v jakékoliv poloze (vyjma polohu na zádech, tu umí jednotka 3D) pustíte knyply ovladačů RC soupravy, vrtulník se okamžitě vystabilizuje a zůstane stát na místě a začne pouze klesat nebo stoupat podle nastavení kolektivu. Nad zemí potom není potřeba řídit ani výšku vrtulníku (kolektiv), protože optické čidlo udrží výšku vrtulníku v jedné pozici. Údiv kolem přítomných modelářů byl největší ve chvíli, kdy jsem zvedl obě ruce nad vysílač a vrtulník přede mnou sám visel. Helicommand 3A může fungovat jako záchranný systém, pokud už nevíte, co v dané chvíli dělat, jednoduše pouze pustíte knyply vysílače a vrtulník se sám vystabilizuje. V maketách vrtulníků zase umožní naprosto čisté maketové létání. Je možné ho používat i pro pořizování fotografií z vrtulníku, protože zabrání vrtulníku v jakékoliv výšce jeho naklápění. Existují další typy Helicommand 3D na akrobacii, Helicommand RIGID na řízení vrtulníký vícelistých vrtulových hlav a Helicommand PROFI, který je určen pro profesionální využití v monitorovacích zařízeních, umožňuje udržování výšky i kursu apod. Tato jednotka stojí se ale pohybuje v ceně osobního automobilu. Cena jednotky Helicommand 3A a 3D se pohybuje kolem 10tisíc Kč.

Jednoduchý popis od zkušeného pilota V. Klabačky Měl jsem Helicommand 3D asi 2 měsíce na testování i se softwarem pro PC. Bohužel jsem o tom nestihl ještě nic napsat. Zkusím své zkušenosti v krátkosti shrnout:

- systém umí prakticky všechny desky cykliky, takže rádio musí umět akorát H1
- stabilizace je založena na třech gyroskopech (no není to to správné označení, ale pro jednoduchost stačí).
- stabilizuje veškeré horizontální pohyby - klonění, klopení, ocas
- kecá do řízení pilota (v aktivovaném stavu) a to tak, že se snaží udržovat horizontální polohu. Pilot tedy musí model nutit k letu neustálým držením výchylek (třeba kupředu). Řízení je tedy trochu odlišné, od normální heli, kdy pilot obvykle naopak nutí helinu ke stání na místě. Řízen je podobné dvourotoráku.
- výhoda je, že systém dokáže stabilizovat vrtulník v jakékoliv výšce, stačí pustit páčky, a model se dostane do vodorovné polohy sám. V 3D verzi buď do normální, nebo na záda (podle toho, k čemu má zrovna blíž).
- nelze použít prakticky na jakoukoliv akrobacii, systém mrší téměř všechny obraty. Třeba takový souvrat, to je adrenalin prvního stupně - v okamžiku, kdy stoupá helina kolmo vzhůru, a na páčkách cykliky nemám žádné výchylky od středu, tak systém se rozhodne stabilizovat helinu do vodorovné polohy. Jednou skončí v normálu, podruhé na zádech.
- helicommand lze na dálku ovládat podobně jako gyro - zapnout, nastavit citlivost atp.
- lze s tím trénovat lety v normálu i na zádech (3D verze), netřeba se bát, že helina "zajede" někam do strany, nebo po ocase - stačí pustit řízení. No, kolektiv je třeba ovládat dál.
- myslím, že využití může být u lidí, kteří se nechtějí nebo nemají čas moc učit - helicommand jim umožní létat relativně bezpečně, i když si v některých pozicích nejsou jisti.
- další výborné uplatnění by mohlo být pro focení a podobné věci.
- u maket se to podle mne hodí akorát na statické prvky, na dynamické bude třeba systém vypnout
- udržování výšky funguje v rozmezí cca 0,5 -1,5m, nenapadá mě, k čemu se to dá využít.