Easy Copter

09/2006 Dnes už se prodává většinou pouze verze V2, která létá s jedním článkem baterie Li-pol. Oproti starší verzi, která byla poháněna dvěma články baterie Li-pol, létá novější verze jednoznačně lépe, protože u takto malého modelu je o polovinu lehčí pohonná baterie celkem znatelná. Na co je ale potřeba si dávat pozor ? Nikdy by jste neměli létat až do úplného vyčerpání energie z baterie, lepší je létat na čas a po uplynutí tohoto času přistát. Easy Copter se totiž při ztrátě energie začne otáčet kolem své osy a někdy může dojít i ke ztrátě přijímaného signálu a Easy Copter se může začít chovat zcela nekontrolovaně. Jakmile tedy máte pocit, že se Easy Copter začíná otáčet kolem své osy, radši přistaňte.
VÝSTAVA MH 2006VÝSTAVA MH 2006
Dle mých zkušeností létá Easy Copter nejlépe zcela nový, když se vyndá z krabice, většinou bývá již továrně nastaven tak, že již není potřeba nic přenastavovat. Je ale dobré zkontrolovat stopu listů. To se provádí tak, že vrtulník uchopíte zespodu za podvozek a mírně asi do poloviny plynového knyplu roztočíte hlavní rotor. Při tom zkontrolujete z bočního pohledu, že se konce listů překrývají, tedy stopa listů není rozházená, to by bylo patrné tak, že by stopa listů vypadala z bočního pohledu jako dvojitá, zpravidla se toto projevuje i kmitáním ocasu vrtulníku. Náprava spočívá v tom, že se vycvakne kloubek, který spojuje horní unačeč listů (rotorovou hlavu) s osičkou, na koncích se závažímy. Oba klouby jsou spojeny malou závitovou osou. Kloubky se od sebe povolí o jednu otáčku (jeden kloubek se proti druhému otočí, povolí o 180st, a zacvakne se zpět a opakuje se postup, kdy se kontroluje stopa listů popsaná výše. Pokud je to lepší nabo zcela dobré, nachá se to tak, pokud je to po tomto zásahu horší, než před tím, kloubek se po vycvaknutí vrátí o jednu otočku zpět a o další se dotáhne(kloubek se proti druhému otočí o 360st.). Někdy pomůže i celou horní osu se závažímy vycvaknut celou a pouze ji celou otočit o 180st. a kloubek zacvaknout na druhou stranu.

Jak vůbec začít ? V každém případě je lepší, zkontaktovat někoho zkušeného, kdo se létáním s vrtulníky zabývá. Nejen, že vám vrtulník zalétne ale také vám poradí, čím by jste se měli při řízení vrtulníku řídit. Mnoho těch, kteří si Easy Coptera zakoupí, kontaktuje někoho, kdo s vrtulníky létá až potom, co po několika marných pokusech vrtulník neuřídili, v horším případě rozbili. Ve výuce platí jedno základní pravidlo. VISET, VISET a zase VISET ! Nic jiného nesmíte na začátku s vrtulníkem dělat. Vrtulník by měl vistet nepatrně nad zemí tak, že jeho ocasní rotor (tam, kde je ocasní vrtulka, ta malá na konci vrtulníku) směřuje stále k vám. Vrtulník se nesmí nijak otáčet kolem své osy, nesmí se nijak naklápět, snažte se uviset s vrtulníkem nad jedním místem. Představte si pod vrtulníkem namalovaný kruh o průměru 1 metr. Stále by jste se měli s vrtulníkem udžet nad tímto pomyslným kruhem a stále ocasní vrtulkou k sobě, kabinou dál od vás. Sami si zkusíte, že to zase tak jednoduché není. Po zvládnutí tohoto visení můžete zkusit vrtulník pootočit kolem své svislé osy asi o 30st. tak, aby k vám byl bokem a stále jen viset kousek nad zemí nad pomyslným kruhem. To samé zkoušíte i na druhou stranu. Visení zcela opačně, tedy kabinou k sobě a ocasním rotorem od sebe, můžete zkusit ale jedná se o značně těžký úkon. Potom můžete zkusit s vrtulníkem stoupat a klesat, stále ocasním rotorem k sobě. Následuje pomalá osmička a kruh, tyhle úkony je lepší zkoušet již na větším prostoru, za bezvětří venku, v tělocvičně nebo hale. Kříž ze špejlí odejměte až si budete opravdu jisti tím, že zvládnete měkce přistát. Přistávat by jste měli zase osasním rotorem (zadní vrtulkou) k sobě. Visení osasem k sobě vám půjde nejlépe ze všeho a tak, pokud se s vrtulníkem dostanete při létání do nějaké pro vás neřešitelné situace, platí toto pravidlo, vždy otočte vrtulník nejdřívě ocasem směrem k vám, v této pozici ho uklidněte a přistanete nebo jen "přicouváte" k sobě.

Co by jste měli dodržet v každém případě ? I u tak malého vrtulníku, jako je Easy Copter, by jste měli dodržet zásady výuky, které se provádí i ve výuce s většímy modely vrtulníků. Vrtulník by měl být vybaven žákovským křížem, u Easy Coptera vystačíte s dvěma špejlemi, které se uprostřed spojí do kříže a potom se přidělají ve čtyřech bodech k podvozku vrtulníku. V žádném případě to bez takového kříže nezkoušejte, kříž vám zachrání mnoho vrtulových listů i samotný vrtulník. Kříž zabrání vrtulníku aby se převrhl a pomůže i při tvrdších přistáních.
Easy CopterEasy Copter

Co je výhoda létání s Easy Copterem ? Ovládání Easy Coptera ve visu je shodné s ovládáním jakéhokoliv jiného i akrobatického modelu vrtulníku, pokud se naučíte viset s Easy Copterem, měli by jste uviset i jiný model vrtulníku, samozřejmě za předpokladu, že jeho nastavení bude odpovídat nastavením pro začátečníka.

Jak lze Easy Coptera ještě vylepšit ? Na tyto pokojové modely je možné zakoupit mnoho maketových trupů ale i osvětlovacích jednotek, které létání s mikrovrtulníkem velmi oživí. Easy Coptera je také možné použít mnoho tunningových dílů.
¨