David Valášek

Po menších nezdárných pokusech s mikrovrtulníky pochybných značek za pár korun, jsem v roce 2006 kontaktoval RC-školu a pořídil svůj první spalovací vrtulník Raptor 50 Titan. Pilně jsem začal cvičit na simulátoru, abych co nejdříve mohl začít vyset naostro. Začal jsem v ještě před Silvestrem 2006, kdy jsem absolvoval první poskoky s cvičným křížem.

Cvičný kříž jsem sundal koncem ledna 2007, konečně jsem se začal kontrolovaně posunovat a učil se vrtulník ovládat z různých úhlů pohledu. Netrvalo dlouho a začal jsem létat osmičky, ale to už se neobešlo bez nějaké té újmy na vrtulníku.

Samozřejmě mě to neodradilo, protože to by v tom byl čert, abych helinu nezvládl. Každá kolize byla pro mě velkou školou, protože chybami se člověk učí. V loňském roce 2007 jsem s Raptorem 50 praštil celkem 5 krát a to mě vyškolilo dostatečně na to, abych uměl základní akrobatické prvky, jako jsou přemety, lopingy, výkruty, souvraty a tic-tac. Za celý rok jsem spotřeboval celkem 140litrů Heli paliva.
V tomtéž roce jsem si pro relaxaci po vypětí s vrtulníkem, pořídil ještě letadlo typu Trainer 60 s motorem ASP 10ccm o rozpětí 1900mm.

Toho už bohužel nemám, protože Trainer je od slova trénovat a s něčím jsem se musel naučit, s letadly jsem před tím nikdy nelétal. Pár litrů paliva jsem s ním vylétal, něco se naučil a zbylo mi po něm jen hlavní křídlo. 
Po Traineru jsem si přál něco rychlejšího, proto jsem si pořídil P51D Mustang o rozpětí 1730mm, který už byl dostatečně rychlý, má pevně přidělaná křídla (ne na gumu jako u Trainera, to mu bylo osudné), zatahovací podvozek, vztlakové klapky, prostě Mustang se mi líbí po všech stránkách.

Ale,……… to bych nesměl vidět combatový model Arsenal VB10 a jeho rychlost a obratnost, která mě ohromila. Netrvalo ani 14 dní a měl jsem i svého Arsenal VB10 o rozpětí necelých 1200mm. Osadili jsme ho motorem ASP 5,3ccm, je to neuvěřitelně rychlý, přesný a obratný model.

Koncem roku jsem svého Raptora 50 Titan vybavil kopletním tuningem rotorové hlavy novou kabinou a novým motorem RedLine. Letové vlastnosti a výkon se výrazně zlepšily.
Nový přírustek v podobě MiniTitana 325 na zimu, také nebyla špatná volba, ale s tímto strojem moje sebevědomí velmi kleslo, protože stabilita tohoto stroje je horší než jsem byl doposud zvyklý. Ale přizpůsobil jsem se a dnes už mi to nedělá takové potíže.

Do nového roku jsem pořídil nového Minititana ve verzi SE s kompletním tuningem a aby toho nebylo málo, do nového roku jsem pořídil ještě Raptora 90 3D. Takže na rok 2008 jsem dokonale připraven a teď už jen cvičit a cvičit.

Tedˇuž jen sumarizuji svůj letový park:
HELI:
MiniTitan 325 SE - motor AXI, gyro Hitec HG-5000, listy KOK Extreme
Raptor 50 Titan SE - motor TT Redline, gyro Futaba GY401, listy Torsion
Raptor 90 3D - motor Yamada 91 SR, gyro Futaba GY611, Listy SAB

AERO:
P51D Mustang - motor ASP 10ccm
Arsenal VB10 - motor ASP 5,3ccm
Toro 900 - motor AXI

Pro RC-Zone napsal David Valášek - Mělník

„Už jako malej kluk jsem s rodiči vymetal kdejaké letiště a kopce, paragliding, větroně,UL letadla apod., prostě letecká rodina se v nás nezapřela.“