Dan Pek

Raptor 50V2Raptor 50V2


Začátečník s Raptorem

Vloženo 2/2006
Pro pořízení RC vrtulníku mě přesvědčila až informace o tom, že firma RCM Pelikán získala zastoupení firmy Thunder Tiger a začala dovážet vrtulníky Raptor. Tato informace byla pro mě velmi důležitá, protože provozování RC vrtulníků je podmíněno hlavně dostatečnou servisní základnou náhradních dílů. Těžko si dokážu představit, že bych kvůli nějakému dílu za pár korun nemohl létat a musel díl složitě objednávat za hranicemi nebo dokonce za mořem a to nemluvím o způsobech placení a poštovném. Samotné létání s vrtulníkem jsem chtěl zkusit ale stále jsem k tomu nemohl nalézt dost odvahy. Ovládání RC vrtulníku je bezesporu nejtěžší ze všech RC modelů. Rozhodnutí padlo na konci roku a zanedlouho byla pod vánočním stromkem krabice s nápisem Raptor50 V2. Montáž a sestavení vrtulníku začala již na štědrý večer. Veškeré díly jsou zapečetěny v jednotlivých sáčcích. Návod s fotografiemi je i v češtině a tak jsem začal sestavovat pro mě dosud zcela neznámé díly z kterých následně vznikaly hotové součásti vrtulníku. Uvědomil jsem si, že výhodou stavby vrtulníku bylo to, že jsem ho stavěl přímo v bytě na stole v kanceláři, žádné broušení, lepení nebo laminování potřebné při stavbě letadel, které samozřejmě stavím vždy a pouze v dílně v garáži. Dílů je v krabici opravdu mnoho a všechny padnou jako ulité. Drobná ložiska a různá hejblátka včetně precizně vyrobených dílů z kovu mě potvrdily kvalitu, kterou Thunder Tiger prezentuje. Vše se dá postavit pouze podle plánku a to včetně délek táhel, kde jsou popsané i přesné míry roztečí pro páky ovládání. Prakticky se tady nedá ani namontovat něco jinam, než jak to patří. Přímo při stavbě se díly sestavují pro pilota začátečníka nebo pro pokročilého pilota a 3D akrobacii.

Po sestavení vrtulníku jsem už byl nedočkavý na první zálet (nebo spíš závis) a zaběhnutí motoru. Samozřejmě, že jsem tuto záležitost svěřil kamarádovi, který má s vrtulníky zkušenosti a shodou okolností má i naprosto stejný vrtulník, tedy Raptora 50V2. Na záběh motoru Tunder Tiger50 (8,5ccm) jsem použil palivo 20% ricin a nechali jsme vyběhnout jednu celou nádrž na bohatou směs. Na druhou nádrž jsme už Raptora odlepili od země do visu.

Díky použitému gyru 401 od Futaby se vrtulník ve visu ani nehne kolem své osy. Už už jsem si chtěl visení zkusit sám a zúročit tak trénování na simulátoru v počítači. Myslím, že bez létání na simulátoru nemá smysl zkoušet s vrtulníkem ani viset.

kříž pod vrtulníkkříž pod vrtulník

Mě osobně to hodně pomohlo. Použil jsem levný simulátor od RCM, kde se dají vyzkoušet tři typy vrtulníků. Tam už si dávám slušnou akrobacii ale se skutečným vrtulníkem bych si to samozřejmě netroufnul. Tady se držím pevně zásad, které mě můj kolega předal a co je pro létání s RC vrtulníky všeobecně známé. Viset, viset, viset a zase viset ocasní vrtulkou k sobě. Samozřejmostí bylo vyrobení přistávacího kříže, bez kterého nemá smysl pro začátečníka vrtulník vůbec provozovat. Další visení jsem již absolvoval sám. Po zaběhnutí motoru s ricínem jsem přešel na doporučené palivo Protech Daytona. Výkon šel hned nahoru a přechody a akcelerace také. Palivo je plně syntetické a tak je vrtulník naprosto čistý po každém letu. Stačí jej pouze otřít hadrem. Motor musí stále čudit, tedy nestavení bohatší směsi, což je kvůli chlazení motoru. To jsem dříve nevěděl a jako vrtulníkový laik jsem vždy nechápal, proč si ti vrtulníkáři neumí motor seštělovat na chudší směs. Létal jsem snad se všemi druhy letadel od 2 ccm až po benzíny 45ccm, přes halové elektrolety a samokřídla ale vrtulník je zcela něco jiného a návyky z létání s letadly se tady nedají vůbec použít. Spíš bych řekl zapomeňte na všechno, co jste se s letadly naučili, protože teď řídíte VRTULNÍK !! Dan Pék - Turnov dan.pek@cmail.cz
________________________________________
mé vrtulníky
Raptor 50V2, Raptor 50 Titan, Raptor 50SE, Raptor 60, Raptor 90SE, Easy copter, Raptor 90 3D, Raptor E550, Hudges MD500 Defender, Hudges MD530 Elektro, Agusta A109 Power mechanika Raptor 903D, Raptor Minititan E325, Vario Benzin Trainer, T Rex 500, Uni 500, T Rex 600E, T Rex 700 Nitro,T Rex 600 Superior elektro, T Rex 600 Super Pro, T Rex 700 3Gelektro, T Rex 700 3G Nitro

Agusta A109 PowerAgusta A109

E325E325

SU 26SU 26