Bezpádlový systém Align 3G

(2/2010) Novinka na českém trhu od firmy Align je tady. Co je bezpádlový systém ? Jednoduše řečeno ve vrtulnících s pádly (stabilizační plošky) je pohyb vrtulníku zajištěn mechanicky systémem přepákování táhel vůči rotorovým listům, kompenzátoru a desce cykliky, která je ovládána servy, když bude takový vrtulník viset na jednom místě, prakticky serva, elektronická část, je téměř v klidu a v pohybu je mechanická část vrtulníku, cyklika, pádla, kompenzátor. U systému bezpádlového je pohyb vrtulníku zajištěn elektronicky tak, že listy hlavního rotoru pádlují ale také nesou samotný vrtulník. Při visení vrtulníku tak pracují hlavně serva, která elektronicky kmitají s listy hlavního rotoru podle povelů z řídící jednotky, gyra. U bezpádlový systémů je proto nutné použití velmi kvalitních, silných, digitálních a rychlých serv. Systém 3G se dodává jako set pro vrtulníky T Rex. V sadě je i nová hlava a držáky listů včetně spojovací hřídele, silentbloků, ložisek ap. Doporučená koncová cena za takový set je 9450,- Je potřeba ale upřesnit, že se nemusí pořizovat gyro. Align také nabízí pouze samotnou elektronickou část. Sety se dále dělí podle typu vrtulníku pro který jsou určeny. Velmi mě překvapila miniaturní velikost gyroskopického snímače ale také samotné krabičky elektroniky, která je ve velikosti malého přijímače. V sadě je řada dalšího příslušenství, kabely, nové páky (kola) na serva, táhla a objímky kloubků. Ty je potřeba na desce cykliky u T Rexe 600 vyměnit, protože použité kuličky kloubků jsou s o něco s větším průměrem (jako pro T Rex 700). Protože jsem 3G systém instaloval do již provozovaného vrtulníku, nebylo zapojení nijak problematické, stačí sundat hlavu s pádly a kompenzátorem, přešroubovat dvě kuličky na desce cykliky a mechanicky je hotovo. Potom jsem demontoval původní gyro včetně serva a napojil elektronickou krabičku mezi přijímač a gyro 3G.Konektory serv jsou i popsané. Gyro je potřeba umístit tak, aby bylo dle obrázku šipky v podélné ose s modelem, je jedno, jestli šipka bude směřovat dopředu nebo dozadu. Také nezáleží na tom, jestli je gyro 3G umístěné před nebo za osou hlavní hřídele. Potom už stačí systém pouze oživit a naprogramovat. Pro 3G systém jsou dva programovací módy a pětice diod, které označují, v kterém programování se nacházím. Všechny diody i horní dioda mění barvy dle nastavení. Do prvního programovacího módu se vstupuje tak, že tlačítko SET se drží zmáčknuté a teprve potom se zapne přijímač, podržením se dostanu do tohoto programování a dalším stiskem SET se pohybuji v pěti diodách podle toho, co chci nastavovat. Do druhého programovacího módu se potom vstupuje při zapnutém přijímači a teprve potom se podrží SET, tady se nastavuje gyro 3G v souvislosti se zadní vrtulkou, výběr vrtulkového serva, limit dráhy serva, ap. Gyro je tady prakticky ovládáním stejně jako u známých typů Futaba nebo Hitec, Červeně svítící dioda potom označuje, že gyro pro ocasní vrtulku je v módu Normal a zelená v módu Heading. Také funkce zisku gyra ocasní vrtulky se nastavuje podobně jako u jiných typů gyroskopů na RC soupravě pomocí tahového ovladače, nebo trimovacího, apod. Systém 3G má také dva nezávislé výstupy jak pro přijímač a serva tak pro servo zadní vrtulky, kde je nižší napětí. Já jsem servo zadní vrtulky osadil digi servem ACE, tak jsem tento typ zapojení zatím nijak nenastavoval. Systém 3G umí také přepínat mezi 1520us a 760us - signál pro super rychlá digitální serva Futaba ( S9256 ap). První zálet byl bez problémů, jen je potřeba vyšších otáček rotoru, protože vlivem opravdu tvrdé hlavy a gripů má vrtulník snahu se „vrdlat“ při nízkých otáčkách. Stopu listů jsem doladil pootočením jednoho z kloubků táhla rotorového listu. Na krabičce elektroniky jsou ještě dva mechanické potenciometry na snížení citlivosti stabilizace křidélek a výškovky. Citlivost se má dle návodu doladit a v případě nutnosti snížit nebo zvýšit. Systém bezpádlového řízení 3G je velmi snadný na nastavení, namontovat ho lze prakticky i na letišti a naprogramovat také, není k němu potřeba nastavování v počítači jako třeba u systému V Bar Mikado. Podle videí, které jsem viděl s TOP Piloty světa se s tímto systémem dají zalétat opravdu nevídané věci.
Pro RC Zone Dan Pék

po výměně vychází váhově 3G systém celkově lehčí o 66gr a to i přes to, že hlava je oproti původní těžší o 7gr a oba gripy jsou těžší o 14gr, nové gripy i hlava 3G je mnohem robustnější

POZOR na starty ! na zemi se bezpádlový systém chová trochu poplašeně ale je to způsobeno jen tím, že na zemi při roztáčení vrtule vznikají vibrace, na které se snaží systém 3G reagovat, po odlepení do vzduchu vše zmizí, proto to chce s vrtulníkem hned do vzduchu, když se startuje z tvrdého podkladu, beton ap, je dobré vybavit podvozek vrtulníku tlumícími silentbloky

Nastavení ocasní vrtulky se nastavuje stejně jako u systémů většiny systémů s gyrem, v režimu NORMAL (červená barva diody) se vrtulník zalétne a doladí se (dotrimuje) střed dráhy vrtulkového serva, ten se potom nastaví mechanicky a trim se vrátí do středové polohy, potom se systém přepne do režimu HEADING (zelená barva diody)